Stenmarksmössa

Publicerad 2011-08-23 10:09:31 i Diverse Stickat,

Jag har länge tänkt sticka en så kallad Stenmarksmössa till min sambo, nu i helgen blev det äntligen av. Jag är rätt nöjd, skulle kanske ha stickat med en mindre sticka för mössan är något stor. Tur att min sambo har större huvud än vad jag har iaf! :)
Mönstret kommer från tidningen 101idéer och jag har stickat den med Järbogarns Fuga och sticka 3. Först stickar man en innermössa (varmare så) med resårstickning (1 rm, 1 am) i cirka 18cm på rundsticka. Därefter stickar man en vikkant med am och sedan fortsätter man med mönsterstickningen. Då man stickat klart mönstret byter man till vitt garn samt strumpstickor och börjar avmaskningen, 4 maskor varje varv (avmaskningarna görs i slutet av sticka 1+3, i början av sticka 2+4).
 


Jag har börjat med en mössa till dottern (storlek 1-2 år) också, tänkte mig en liknande fast i rött, vitt och gult. Blir efter eget huvud då jag inte har något mönster till detta. Nedan en bild på resårstickningen till dotterns mössa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela