Mönster till barnmössa "Stenmark"

Publicerad 2011-09-27 11:26:17 i Mönster,



Storlek:
Ca. 2 år (skulle gissa att den passar huvudmått 48-52 cm)

Material:
Jag använde mig av Järbo Garn, Fuga (50% acryl, 50% ull superwash). 50 gr vardera av färgerna gul (nr 60129), röd (nr 60118) och vit (nr 60100). Strumpstickor nr 3.

Gör så här:
1. Lägg upp 100 maskor på strumpstickor nr 3 med röd.

2. Sticka innermössa: resår (1 rm, 1 am) i 13 cm.

3. Sticka 3 räta varv.

4. Sticka 1 avigt varv (vikkant).

5. Sticka diagrammen (slätstickning, dvs. räta maskor runt på strumpstickor).

6. När du stickat diagrammen byter du till gul och börjar ihoptagningen (återstår ca 7 cm till färdigt mått):
1:a och 3:e stickan: sticka till 3 maskor återstår; 1 öhpt (lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över), 1 rm
2:a och 4:e stickan; sticka 1 rm, 2 m rätt tillsammans

7.
Upprepa minskningarna varje varv (4 minskningar per varv) till 12 maskor återstår. Klipp av garnet och dra det igenom de återstående maskorna. Fäst trådarna.


     
(klicka för att göra bilderna större)




Hör av dig om du har några funderingar eller om jag missat ngt, lycka till! :)

Kommentarer

Postat av: Mimmi

Publicerad 2011-09-28 10:27:24

Så fin, underbara färger!

Postat av: ileanak

Publicerad 2011-10-02 15:11:43

Väldigt finna färger och bra jobbat! Jag kollade runt på din blogg och tycker att du är väldigt duktig på att sticka och virka!Den där Skandinaviska mönstret som du använder är faktiskt inte så lätt att göra bara de som har avancerade kunskaper inom stickandet kan göra dem rätt. Jag bara gratulerar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela