FO: Dorthe Skappel genser

Publicerad 2012-09-17 18:46:00 i Diverse Stickat,

Det har tydligen varit en stor grej i Norge nu i höst, "alla" har stickat en oversized tröja, en s.k. Dorthe genser alternativt Skappel genser. Originalgarnet har tydligen varit svårt att få tag i då det sålt som smör. Originaltröjan är stickad med en tråd alpakka och en tråd mohairgarn på sticka nr 7. Tröjan stickas fram och tillbaka i rätstickning, inga ökningar eller minskningar (förutom för halsen) på fram- eller bakstycke. En väldigt enkel stickning med andra ord!

Min variant är stickad i en tråd Drops Alpaca (hade redan några nystan hemma) och en tråd Drops Lace (även det hade jag hemma). Båda i naturvitt.

Jag är nöjd! Tröjan är ingenting speciellt, men den är precis det jag ville ha. Mjuk och skön. Ville inte ha den riktigt lika stor som originalet, och inte lika hårig.

Ska mysa i höstmörkret med min nya, egenstickade tröja!

(ni får ursäkta mina bilder, min käre man är inte så tålmodig när han ska fotografera..)

Update: Mönstret finns på mariaskappel.no (tips: Facebookgruppen: "Vi som strikker Dorthegenseren". Mönstret och MASSOR med tips finns där).



Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2012-09-17 20:45:54

Men hallå, superfin tröja! :) hade du kunnat länka till nåt mönster, eller har du stickat på fri hand?

Svar: Jag har ju fått ändra maskantal pga jag stickat med tunnare stickor och annat garn, men beskrivningen i sig är inte så uttömmande oavsett.. :)
stickaovirka.blogg.se

Postat av: Johanna b

Publicerad 2012-09-17 20:55:26

Å vad fin den blev!!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-18 05:57:42

Riktig myströja!
Jag har läst alla böcker en gång. (Började när jag var 13 och avslutade när jag var 33...)
Det skulle vara kul att lyssna igenom dem igen. Ska söka efter dem :-)

Postat av: Blenda

Publicerad 2012-09-19 20:42:26

Jättefin! En sån vill jag också ha! Hur mycket garn gick det åt på ett ungefär?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela